پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 دی 1401 - 08:22
به بهانه سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز بزرگداشت مقام زن؛

جلوه ملکوتی زندگی و آزادگی

بیستم جمادی‌الثانی مصادف است با سالروز میلاد دختری که نبی خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) در شأن او فرمود: «پدرش فدای او باد»https://rahnama97.ir/files/fa/news/1401/10/20/81890_869.jpg
کد خبر : 13377
پایگاه رهنما:

 

بیستم جمادی‌الثانی (۲۳ دی‌ماه در تقویم امسال) مصادف است با سالروز میلاد دختری که نبی خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) در شأن او فرمود: «پدرش فدای او باد» و از آن بالاتر، خدای مهربان در حدیث قدسی خطاب به پیامبرش فرمود که .. لو لا فاطمه، لما خلقتکما؛ اگر فاطمه نبود، تو و علی را نمی‌آفریدم»!.

وجود مقدس و نورانی حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س) که روز ولادتش با عنوان روز مادر و آغاز هفته بزرگداشت مقام زن نامگذاری شده، الگویی تمام و کمال از یک انسان کامل و یک زن متعالی است که به معنای واقعی کلمه، مرد از دامن او به معراج می‌رود و عفت و پاکی او نه تنها به معنای انزوا و خانه‌نشینی نیست، بلکه الگویی روشن از زندگی اجتماعی یک زن مسلمان را ارائه می‌دهد و پیش روی جهانیان می‌گذارد.

در روزگاری که دشمنان این مردم با شعار و ادعای «زن، زندگی، آزادی» به دنبال استحاله هویتی و ربودن شخصیت واقعی زنان مسلمان هستند، بازخوانی آموزه‌های اجتماعی آن بانوی آسمانی، می‌تواند نسخه‌ای کاربردی برای همه زنان عالم باشد.

* قناعت، سادگی و شکرگزاری

یک زن مسلمان در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام همواره زیّ سادگی و ساده‌زیستی را نصب‌العین خود قرار داده و تمام همت خود را برای تربیت فرزندان صالح و حرکت به سوی کمال قرار می‌دهد؛ چرا که دلدادگی به دنیا و مظاهر فریبنده آن حضرت، جلوه‌ای کامل از تمام کمالاتی است که یک زن در طول حیات خود ممکن است به آن نائل شود و مانع رشد و ترقی معنوی و کمال انسانی است. زنی که فقط به دنبال تشریفات، دنیاگرایی و زندگی شاهانه و اشرافی و لباس‌های آنچنانی باشد، نمی‌تواند به اهداف والای زندگی پاک معنوی دست یابد و فرزندانی شایسته تربیت کند. به همین جهت، حضرت زهرا علیهاالسلام با اینکه دختر بزرگ رهبر جهان اسلام بود و می‌توانست از موقعیت خود بهره برداری مادّی بکند، امّا چنین نکرد. سلمان فارسی می‌گوید: «روزی حضرت فاطمه علیهاالسلام را دیدم که چادری ساده بر سر داشت. با تعجب عرضه داشتم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسی‌های طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربافت و اشرافی به تن می‌کنند؛ امّا دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله که عظمت و جلالتش از همه آن‌ها بالاتر و بیشتر است، نه چادر‌های گران قیمت بر سر دارد و نه لباس‌های فاخر و زیبا! حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: یَا سَلْمَانُ اِنَّ اللَّهَ ذَخَّرَ لَنَا الثِّیَابَ وَ الْکَرَاسِیَّ لِیَوْمٍ آخِرٍ؛‌ای سلمان! خداوند [بزرگ]لباس‌های [زینتی]و تخت‌های [طلایی]را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.»

* کار و تلاش و خیرخواهی

یک زن با ایمان همواره در راه احیای ارزش‌های الهی و پیشرفت جامعه و خانواده اش تلاش می‌کند و حضرت زهرا علیهاالسلام نمونه بارزی از بانوان پر تلاش در طول تاریخ است. آن حضرت علاوه بر تلاش‌های معنوی در عرصه‌های عبادت و تقوا، در مورد خانواده و فرزندانش نیز الگویی تمام عیار می‌باشد. کار شبانه روزی برای تعالی و استحکام خانواده، تربیت و پرورش فرزندان شایسته، آموزش علم برای تشنگان دانش، ایراد خطابه و روشنگری مردم در صحنه اجتماع و در یک کلام حرکت با تمام وجود به سوی رشد و کمال از ویژگی‌های بارز آن بانوی بانوان عالم است.

* همدلی با شوهر

از دیگر ویژگی‌های یک بانوی مسلمان، همراهی و همدلی با شوهر است. او برای گرم نگه داشتن کانون خانواده و استحکام روابط بین اعضای خانواده، همواره کنار همسر و پشتیبان و حامی اوست.

* پاسدار حریم عفت و حیا

حضرت زهرا علیهاالسلام از زیباترین درس‌هایی که به بانوان آموخت، حفظ عفت و عصمت و حجاب بوده است. روزی مردی نابینا برای ورود به منزل علی علیه السلام اجازه خواست. حضرت زهرا علیهاالسلام با ورود وی به پشت پرده رفت و حجاب خود را کامل کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله که در آنجا حضور داشت، پرسید: «دخترم! او که نابیناست و تو را نمی‌بیند، چرا پشت پرده رفتی و حجاب خود را کامل کردی؟» حضرت فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: «إِنْ لَمْ یَکُنْ یَرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ؛ اگر او مرا نمی‌بیند، من او را می‌بینم و او بو [ی زن نامحرم]را حس می‌کند.» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «أَشْهَدُ أَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ گواهی می‌دهم که تو پاره تن منی».

فرانس فانون نویسنده فرانسوی می‌گوید: «نیرو‌های اشغالگر در کشور مسلمان الجزائر مأموریت داشتند تا هویت و اصالت فرهنگی ملت الجزائر را نابود سازند و در این راه حداکثر کوشش خود را بر تخریب مسئله حجاب و چادر زنان متمرکز کرده بودند؛ زیرا آن را نشانه مهم اصالت ملی زنان الجزائری تلقی می‌کردند. از دیدگاه استعمارگران هجوم به تار و پود جامعه اسلامی الجزائر ابتدا باید از تحت تأثیر قرار دادن زنان آغاز می‌شد. دستگاه استعماری فرانسه برای مبارزه با حجاب زنان و بیرون کشیدن آنان از کانون خانواده، مبالغ هنگفتی را اختصاص داده بود. آن‌ها بر این باور بودند که حجاب زن سدّ محکم و دژ عظیمی در برابر نفوذ غربی هاست. هر چادری که کنار گذاشته شود، افق جدید و گام بلندی در تسلط استعمارگران بر کشور‌های اسلامی است. پس از دیدن هر زن مسلمانی که حجاب را کنار گذاشته است، امید تسلط آنان ده برابر می‌گردد. با هر چادری که رها می‌گردد، گویی جامعه اسلامی برای پذیرش و تسلیم در برابر استعمارگران آماده‌تر می‌شود.»

ارسال نظرات